qfd
Domček kvality je dôležitý nástroj pre prenášanie zákazníckych požiadaviek a očakávaní do vhodného dizajnu produktov alebo služieb.
Počnúc s marketingom a konštrukciou, domček kvality zaručí, že požiadavky sú zvážené a zapracované na každej úrovni vývoja produktu. Vyžaduje prierezovú komunikáciu a tímovú prácu pri plánovaní, konštrukcii a výrobných aktivitách a spája ich za cieľom dosiahnutia kvality a zákazníckej spokojnosti.Predstavuje maticu, ktorá odráža zákaznícke požiadavky a nevyhnutné dizajnové funkcie, ktoré sú potrebné na dosiahnutie čo najlepšieho prijatia produktu medzi zákazníkmi. Prekladá požiadavky zákazníka do kvantitatívneho, technického jazyka produktu. Minimalizuje možné problémy a konštrukčné zmeny pomocou mapovania funkčných požiadaviek napojených na hlas zákazníka.
Postup
- Pred začatím práce na domčeku kvality je potrebné vytvoriť prierezový tím, v ktorom bude zastúpená každá časť organizácie.
- Prvou úlohou tímu je proces zozbierania dát, ktoré obsahujú požiadavky a očakávania zákazníka a dáta ohľadne konkurencie pre porovnávanie (benchmarking).
- Vedúci tímu nakreslí základy domčeka kvality na flipchart. Vyplnenie celého domčeka kvality zaberie niekoľko sedení, preto je potrebné postupovať štruktúrovane a systematicky.
- Všetky požiadavky zákazníkov a im priradená dôležitosť zo strany zákazníka sú uvedené v matrici.
- V ďalšom kroku tím určí technické riešenia (na splnenie požiadaviek zákazníka) a ich hodnotu.
- Dáta pre porovnanie, zákaznícke vnímanie konkurencie a nás sú analyzované a zaznamenané do matrice.
- Dáta pre technické vyhodnotenie od konkurencie a našej organizácie sú analyzované, vyhodnotené a zaznamenané do matrice.
- Tím je schopný teraz pokračovať s týmito úlohami:
- určiť vzťah medzi technickými požiadavkami,
- overiť vzťah medzi požiadavkou zákazníka a technickou požiadavkou,
- vypočítať váhu dôležitosti,
- ohodnotiť (pomocou konsenzu v tíme) organizačnú náročnosť.
- Po dokončení domčeka kvality, vedúci tímu požiada tím o skontrolovanie informácií a výpočtov.
- Po dokončení je domček kvality distribuovaný všetkým zainteresovaným. Tieto dáta budú znovu použité pri vytváraní novej matice.
Podpora expertov a kvalitný tréning sú nevyhnutné pre úspešnú zvládnutie nástroja.
Viac informácii nájdete tu: QFD – Prenášanie požiadaviek do procesov
QFD
Prenášanie požiadaviek do procesov
Porozumenie a praktické využitie metódy na prenášanie požiadaviek zákazníkov do podnikových procesovㅤ
MSA
Analýza systému merania
Ako preveriť kontrolné postupy používané na zabezpečenie kvality procesov
ㅤ
Problem solving
Metódy riešenia problémov
Určenie koreňových príčin problémov a následnú implementáciu riešenia
ㅤ